Waarom elke dag ?

We dagen je uit! De challenge is om van 1 december 2016 tm 28 december, dus 4 weken aaneengesloten, elke dag een stuk(je) hard te lopen.

Ze zeggen wel eens: het zwaarste deel van de (hardloop)training is het overschrijden van de voordeur drempel. En als je dan eenmaal bezig bent, dan valt het eigenlijk ook wel weer mee. De challenge is een soort duwtje in de rug, een motivatie om zeker te gaan.

In november 2015 presenteerde de Radboud Universiteit Nijmegen de resultaten van een onderzoek. Elke dag minimaal 8 minuten sporten heeft een aantoonbaar effect op onze gezondheid. Meer mag natuurlijk ook, maar dit komt mooi overeen met de 1609 meter die wij als minimum stellen.

http://www.npowetenschap.nl/site/artikel/8-minuten-sporten-heeft-al-effect/7677

Elke dag hardlopen is niet iets nieuws. Een reeks van elke dag hardlopen noemen we een Running-streak. Ook de internationale eis is 1609meter per dag als minimum. De 77 jarige Engelsman Ron Hill begon zijn reeks op 21 december 1964! Hij loopt dus nu al bijna 52 jaar elke dag een stukje hard. Dit record gaan we niet verbreken, maar 28 dagen is al een mooie uitdaging.

JanWillem (organisator van de challenge en zelf begonnen op 25 jan.2015 met zijn “streak”) beschrijft het als volgt:

Voordelen van elke dag hardlopen:
1) We bewegen te weinig. Het bovenstaande onderzoek geeft aan dat we eigenlijk elke dag dat horen te doen. Een Running Streak is hier een redelijk eenvoudige oplossing voor.

2) Er zijn altijd excuses om niet te gaan, maar vaak zijn dat eerder smoesjes dan echte excuses. Door met jezelf, of door een challenge, de afspraak aan te gaan dat je gewoon elke dag even gaat maak je de drempel lager. Zeker in de koude donkere winter is het makkelijk om op de warme bank te blijven zitten. Bijna altijd als je eenmaal bezig bent blijkt het mee te vallen en best wel lekker 🙂 .

3) Te hard trainen richt veel schade aan. Omdat ik elke dag loop moet ik altijd nadenken dat ik verstandig doseer, zodat ik de volgende dag ook weer verantwoord een stukje lopen kan.

4) Rust roest. Van niet bewegen (rustdag) krijg ik juist meer pijntjes. Ik zie de dagen dat ik een klein stukje loop niet als training, maar als vorm van actief herstel : een beetje losbewegen van de ouderwordende stijve spieren en pezen.

5) De uitdaging om elke dag een klein stukje tijd te scheppen is soms best groot. En dat maakt het juist leuk als het lukt.

6) Eigenlijk altijd is de wereld na het stukje lopen mooier. Het verfrist en geeft energie!

7) Op deze manier naar bewegen te kijken “ik ga gewoon elke dag” werkt stimulerend en oogst meestal bewondering. Ook de projecten op lagere scholen met daily mile slaan aan.

Nadelen of gevaren:
1) Iemand uitdagen kan er toe leiden dat er niet meer een verstandige keuze wordt gemaakt. Bij blessures of ziekte toch gaan rennen bijvoorbeeld …

2) Dat iemand het doet om te willen voldoen aan het beeld van een ander. Als je er zelf geen lol in hebt, of fysiek profijt van hebt, dan wordt het een last.

3) Sommige lopers of trainers zeggen dat een rustdag noodzaak is om progressie te boeken. (Ik vind dit discutabel : 8min joggen is vaak nauwelijks belasting , hooguit een actieve rustvorm). Mentaal kan het wenselijk zijn om de hardloopsleur los te laten en een time-out te hebben. Dit moe iemand zelf bepalen.

4) Het gaat ten koste van … (gezin , energie, werk). Ik heb geen tijd… Mensen die dit zeggen zouden eens in de spiegel moeten kijken of dit echt zo is. En als de dagen echt zo vol zitten dat 20minuten (3min aankleden, 10min jog, 7min douchen een aankleden) voor je eigen gezondheid niet mogelijk zijn, dan ben je een potientiele burn-out kandidaat. Op volle dagen loop ik aan het eind van de dag. Er zijn er ook velen die juist 15min eerder opstaan voor de run en meer energie overdag scoren!

De challenge van 28 dagen is een mooie stimulans om het te proberen. Is hardlopen fysiek te belastend wissel dan af met andere sportvormen.